گفت وگو با سرهنگ پیام محمدی فرمانده پلیسراه سیرجان:
در روزهای بارانی حوادث رانندگی چهار برابر میشد
حسین اطمینان
صداقت و صراحتش در پاسخ به سؤالها را در کمتر مسئولی میبینی. به راحتی از افزایش تصادفها در ایام نوروز صحبت میکند و معتقد است تا مردم در اجرای قانون مشارکت نکنند، هیچ نهادی نمیتواند جلوی تصادفات را بگیرد. سرهنگ پیام محمدی فرمانده پلیس راه سیرجان از توقف 32 دستگاه خودرو با سرعت بالای 170 کیلومتر در ایام نوروز خبر میدهد و میگوید: تعداد خیلی بیشتری با این سرعت از دید ماموران پنهان ماندهاند. از فرهنگ نامناسب رانندگی گلایه دارد و میگوید در بین 190 کشور جزو رتبههای اولی در فرهنگ بد رانندگی هستیم.
در ایام تعطیلات نوروز برخی از پلیسراهها یکسری کارهای خلاقانه برای کاهش تصادفات انجام میدهند آیا امسال هم چنین کارهایی در پلیسراه سیرجان انجام شد؟
اینکه کاری متفاوت از سالهای قبل انجام بدهیم نه، ولی یکسری اقدامات فرهنگی مثل نصب بنر در جادهها انجام دادیم. بروشور فرهنگ ترافیک را با کمک گلگهر چاپ و در بین مسافران توزیع کردیم. از استان هم یکسری بروشور بودکه آنها را هم توزیع کردیم. سعی کردیم به اطلاعرسانی در مورد سوانح و مطالب پیشگیرانه اهمیت بیشتری بدهیم و در رسانههای مجازی و مطبوعات تمامی خبرها را منتشر کردیم.
در چند سال گذشته از سربازان نیروی دریایی برای جادهها کمک میگرفتیم امسال این موضوع انجام شد؟
در سالهای گذشته هم که نیرو میدادند خلاف مقررات داخلی خودشان بوده است. اما امسال نیروی کمکی از استان گرفتیم. سه دستگاه خودرو برای گشت نامحسوس از گلگهر گرفتیم که گشتزنی داشتند. کارکنان خودمان هم حداکثری بودند و مرخصیشان مثل سایر ارگانها نبود. خیلی کمتر مرخصی رفتند. نیروهای ما آمادهباش صددرصدی بودند و از وسایل و تجهیزات استفاده حداکثری داشتیم.
چه تعداد تیم گشتی در هر ساعت از شبانهروز فعال بود؟
16 تیم گشتی همیشه در حال کنترل محورهای مواصلاتی شهرستان بودند. 2150 کیلومتر جادههای برونشهری را باید این 16 تیم پوشش میداد.
در بقیه سال چه تعداد تیم این جادهها را پوشش میدهد؟
در بقیه روزها چهار تیم این محورها را پوشش میدهد. تیمها در ایام نوروز چهار برابر شد.
امسال نسبت به سال گذشته افزایش تردد در محورهای سیرجان داشتیم؟
بله. امسال با توجه به آمار اداره راهداری حدود 25 درصد افزایش آمار تردد در جادهها داشتیم. فکر میکنم حدود یک میلیون و 700 هزار خودرو در ایام نوروز از محورهای سیرجان تردد داشت.
تصادفات هم امسال افزایش داشت؟
بله. با توجه به افزایش تردد خودروها تصادفات ما هم افزایش داشت. در نوروز امسال 60 درصد نسبت به نوروز 97 افزایش فوتی داشتیم و 34 درصد هم مجروحان افزایش پیدا کردند.
تعداد کشتههای تصادفات امسال چند نفر بود؟
در صحنه پنج نفر فوت کردند. برابر اطلاعاتی که به ما رسیده دو نفر هم در بیمارستان جان خود را از دست دادند. ولی آن دونفر آمار را جایی ارایه نمیکنیم چون پزشکی قانونی باید آن را تایید کند. سه فقره تصادف فوتی داشتیم با پنج نفر مقتول.
کدام جادهها بیشترین فوتی را داشتند؟
دو نفر مربوط به تصادفهای جاده شیراز بود. سه نفر هم از یک خانواده در محور بندرعباس در یک تصادف جان خود را از دست دادند. در تصادفات فوتی، اول محور بندرعباس و بعد محور شیراز قرار دارند.
در کل کدام محور بیشترین تصادفات را داشت؟
در مجموع تصادفات، محور سیرجان - کرمان بیشترین تصادفات و رتبه اول را داشت. عمده تصادفات ما در محور کرمان است.
دلیل آن چیست؟
علاوه بر خطای انسانی، حجم تردد بالای خودروها در این محور و نقص جاده را میتوان از مهمترین دلایل عنوان کرد.
جاده چه نقصی دارد؟
در تصادفات چیزی که حادثه را تشدید می کند یکی نبستن کمربند ایمنی است و دوم شیب غیر استاندارد شانه راست جاده است.
شیب جاده چه مشکلی دارد؟
برای شیب راهها ما یک اصطلاح داریم که باید یک به چهار یا یک به شیش باشد. ولی شیبهای جادهها تند است و حالت پرتگاهی دارد. کل جادههای ما همینطور است. اما در 30 کیلومتر انتهایی جاده کرمان به سمت سیرجان روی آسفالت شیب نامناسب دارد. یعنی شیب سطح غیراستاندارد است. اینجا واژگونی زیاد داریم و این موضوع تاثیرگذار است. یک زمانی شیب به جاده دادهاند که آب باران جمع نشود. آن زمان جاده دوطرفه بوده و حداکثر سرعت 95 کیلومتر بر ساعت بوده است. الان جاده یک طرفه شده و سرعت بالا رفته و زمانی ماشین میخواهد تغییر مسیر بدهد، مثلا در حال سبقت یک تغییر مسیر ناگهانی باعث از بین رفتن تعادل خودرو میشود.
چکار باید کرد؟
باید روکش آسفالت 30 کیلومتر مانده به سیرجان از سمت کرمان کلا عوض و استاندارد آسفالت شود.
آیا نقاط حادثهخیز محورهای سیرجان شناسایی شدهاند و چه کاری برای رفع آنها انجام دادهاید؟
ما قریب 140 نقص جادهای را شناسایی و شناسنامهدار کردهایم. این موارد را به راهداری و فرمانداری و همه ارگانهای ذیربط منعکس کردهایم. این موضوع در دست بررسی و پیگیری است. اولویتبندی شدهاند و در حال رفع آنها هستیم.
بارندگی هم در افزایش تصادفات تاثیرداشت؟
بله صددرصد. تخطی از سرعت مطمئنه در جادههای لغزنده باعث افزایش تصادفات شده است. در تصادفات فوتی امسال این موضوع دخالتی نداشت اما در عمده تصادفات جرحی ما لغزندگی جاده مهمترین عامل بوده است. مردم آگاهی ندارند که سرعت مطمئنه در جاده لغزنده چقدر باید باشد. فکر میکنند در جاده بارانی هم میتوانند با 110 کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند. طبق آماری که داریم در روزهای بارندگی حوادث رانندگی ما چهار برابر میشد.
تعداد تصادفهایی که در ایام عید انجام شد چقدر بود؟
در ایام عید کل تصادفات 44 فقره بود و نسبت به سال قبل افزایش داشتیم.
اولین دلیل تصادفات در سیرجان چیست؟
عدم توجه به جلو رتبه اول را دارد که در تجزیه و تحلیلهایی که انجام میدهیم ناشی از خستگی و خوابآلودگی است. صحبت کردن با تلفن همراه، مشاجره لفظی با سرنشینان وخوردن و آشامیدن هم در رابطه با عدم توجه به جلو موثر است. همین امسال یک مورد واژگونی در محور بندرعباس داشتیم که به دلیل خوردن چای اتفاق افتاد و راننده قطع نخاع شد. راننده به دلیل ریختن چای حواسش پرت و منجر واژگونی شد. راننده که اهل خرمآباد لرستان بود قطع نخاع شد.
امسال چند خودرو را به دلیل سرعت بالا متوقف کردید؟
امسال در ایام عید بیشتر از 32 دستگاه خودرو را که سرعتشان بیشتر از 170 کیلومتر بر ساعت بود، متوقف و خودرو را به پارکینگ منتقل کردیم. اما تعداد خودروهایی که با سرعت زیاد رانندگی میکنند خیلی بیشتر از این آماری است که ما متوقف کردیم.
پس خیلی از مردم رعایت نمیکنند.
اگر رعایت میکردیم قطعا وضعیتمان این گونه نبود. تا زمانی که مشارکت مردم در رعایت قوانین و مقررات نباشد نه تنها پلیس، هیچ ارگانی نمیتواند جلو حوادث رانندگی را بگیرد. فقط مشارکت مردمی و بالا بردن سطح آگاهی مردم و فرهنگ سازی موثر است.
پلیس در سالهای قبل برای مقابله با خستگی و خواب آلودگی، در نیمههای شب جلو خودروها را میگرفت و با یک خسته نباشید به گونهای خودرو را متوقف و راننده را متوجه خستگی میکرد امسال هم این کار را انجام دادید؟
نه این کار را نکردیم. جلو ماشین را گرفتن منع قانونی دارد. ما نمیتوانیم یک ماشین را تا زمانی که تخلف مشهود نداشته باشد متوقف کنیم. سالهای گذشته تجربه نشان داد که مردم برای این موضوع ناراضی بودند که چرا جلوی ما را بدون دلیل میگیرید. متاسفانه فرهنگ رانندگی در ایران خیلی ضعیف است. شاید در 190 کشوری که رتبه بندی کرده باشند جزو کشورهای اول هستیم.
بعد از عدم توجه به جلو چه تخلفاتی نقش بیشتری در حوادث دارند؟
تخطی از سرعت مطمئنه دومین عامل تصادفات است. عدم رعایت حق تقدم هم سومین عامل است.
تعداد جریمهای که پلیسراه در تعطیلات نوروز انجام داد چه میزان بود؟
شهرستان سیرجان نسبت به دیگر شهرها متفاوت است. سیرجان پل ارتباطی چندین استان است و یک موقعیت خاصی داریم. ما بیشتر از هفت هزار تخلفات رانندگی در ایام نوروز داشتیم.
امسال تردد کامیون در محورها آزاد بود؟
بله جز در روزهای 13 و 16 فروردین آزاد بود. در روز 13 فروردین در کل محورهای سیرجان و در روز 16 فروردین در محور سیرجان به حاجیآباد و بالعکس. البته این موضوع را باید بگویم که کامیونها در وقوع حوادث چه مستقیم و چه غیرمستقیم تاثیرگذار هستند.